Zabbix – Krydsfeltet mellem applikation og database

Scott/Tiger - IT konsulenthus / DBA  / Zabbix – Krydsfeltet mellem applikation og database
Zabbix overvågning af applikationsmiljøer

Zabbix – Krydsfeltet mellem applikation og database

Har du prøvet at din løsning mister performance, sander til, for så til sidst at gå i stå? Ofte er det uforklarligt og man vil indvende at ’vi har jo ikke ændret ved noget i vores infrastruktur’ - ergo må det være applikationslaget eller databasen, den er gal med. Herefter vil du begynder at checke dit overvågningsværktøj og dine logs for at finde en potentiel fejlkilde. Her kan du være heldig og finde en fejlkilde, men hvad gør du, hvis du ikke kan se nogle fejlkilder?

Med Zabbix fandt vi de fejl, som ellers var skjulte

Scott/Tiger har en række universiteter og læreanstalter som kunder. Et af universiteterne oplevede performanceproblemer og andre uhensigtsmæssigheder i et af deres applikationsmiljøer, men kunne ikke finde problemet eller rettere sammenfaldet af flere forskellige problemer. Universitetet henvendte sig efterfølgende til Scott/Tiger for at bruge vores ekspertise. 

Kundens databasemiljø 

Systemet var et større opsæt, med mange forskellige komponenter. Bestod bl.a. af  4x Apache Tomcat servere, en Apache httpd server og en Oracle database.

Hvad vi fandt frem til

Vi satte Zabbix op på såvel databasen som til helt ind i applikationsserveren med JMX og kunne herefter konstatere en række uhensigtsmæssigheder som man ellers ikke have kunnet se:

  • Java Heep Size
    Denne var sat så lavt, hvilket fik Garbage collectoren til at køre hele tiden. Denne opsætning har formentlig været fin i opstartsperioden af projektet, men skulle have været tilpasset i takt med at datamængden voksede. Det er en af de mange parametre, der fra start var korrekt, men som skal justeres over tid og hvem tænker på det? Det har jo kørt godt indtil nu.
  • Oracle database
    Vi kunne konstatere at Oracle databasen kørte upåklageligt. Dette havde der tidligere været sået tvivl om, men nu var der vished om at problemerne lå andetsteds.

Ovenstående var resultatet af en PoC (Proof of Concept), som vores databaseadministratorer i Servicecentret gennemførte på under 2 uger.

Zabbix partner som den første i Norden

I Scott/Tiger bruger vi Zabbix til overvågning og monitorering af servere, databaser og netværk. Zabbix gør det muligt at overvåge vores kunders IT-miljøer og vi kan reagere hurtigt og effektivt på eventuelle alarmer med vores 24/7 servicecenter. 

Scott/Tiger er for nyligt blevet den første Zabbix partner i Norden. Hvis du er interesseret i at læse mere om det, så læs denne artikel:
https://scott-tiger.dk/da/zabbix-partner/

Læs meget mere om Zabbix på deres hjemmeside: https://www.zabbix.com/ 

Kontakt os for mere info

Har du en ustabil infrastruktur eller performanceproblemer med dine applikationsmiljøer, så tag kontakt til Ole Kramer fra Scott/Tiger på tlf 2441 0630 eller på e-mail ole.kramer@scott-tiger.dk.